24 timmar på en korvett

Vad gör man ombord på ett örlogsfartyg? Jobbar i skift, äter, sover och tränar. Combat Camera-fotografen Mats Nyström följde tre sjömän hack i häl och gjorde en film.

Ola Håkansson är HMS Malmös förste maskinist och är med i filmen som skildrar ett dygn ombord på korvetten. Foto: Mats Nyström/Combat Camera
Ledningssystemoperatören Magnus Abrahamsson tar en kaffe innan arbetspasset börjar.
Ledningssystemoperatören Magnus Abrahamsson tar en kaffe innan arbetspasset börjar. Foto: Mats Nyström/Combat Camera
Artillerimekaniker Thomas Andersson vande sig snart vid att ha en kameraman i hälarna.
Artillerimekaniker Thomas Andersson vande sig snart vid att ha en kameraman i hälarna. Foto: Mats Nyström/Combat Camera
Mats Nyström är en av ME01:s två Combat Camera-fotografer.
Mats Nyström är en av ME01:s två Combat Camera-fotografer. Foto: Hannah Larsson
Ledningssystemoperatören Magnus Abrahamsson tar en kaffe innan arbetspasset börjar. Foto: Mats Nyström/Combat Camera
Artillerimekaniker Thomas Andersson vande sig snart vid att ha en kameraman i hälarna. Foto: Mats Nyström/Combat Camera
Mats Nyström är en av ME01:s två Combat Camera-fotografer. Foto: Hannah Larsson

– Det var en lite speciell känsla, men man vande sig, säger artillerimekaniker Thomas Andersson.

Han är en av de tre sjömän på korvetten HMS Malmö som blev filmad när han sov, åt och jobbade. Resultatet kan du se i myndighetens egen kanal på Youtube (öppnas i nytt fönster).

Sergeant Mats Nyström är en av två fotografer i ME01:s Combat Camera-team. Deras uppdrag är att dokumentera verksamheten, inte minst vid skarpa ingripanden för att ge insatsens ledning en bra bild av vad som sker men även för att ge allmänheten en inblick i vad ME01 gör i Adenviken.

Trångt ombord

De svenska korvetterna är trånga. Med minst 35 man i besättningen, krävs att man sover i skift. ”Varma bingen” kallas det när flera personer delar säng och bäddar om. I filmen får man se hur avgående vakt väcker de sjömän som ska gå på.
– Dygnet är uppdelat i fyra sextimmarsvakter. Den tiden man inte arbetar, kallas frivakt och då kan man äta, sova eller träna, berättar Thomas Andersson.

Ledningssystemoperatören Magnus Abrahamsson förser sig med kaffe innan han går på sitt pass. Det blir flera påtårer i korvettens radiohytt. Förstemaskinisten Ola Håkansson kollar oljan. Den vakna frivakten spenderas med kompisarna, träning på roddmaskinen eller spelandes tv-spel – vardagliga sysslor på en korvett någonstans i Adenviken.