En stridsvagn mindre

Ett av Nordlands markförband är under eldstrid och har svårt att själva häva situationen. Chansen att klara överfallet verkar minimalt och hjälp behövs omedelbart. Inte långt därifrån står landets stridsflyg i beredskap och efter bara några minuter befinner sig ett JAS 39 Gripen i området.

Kontigentchef Mats Hakkarainen tillbaka på marken efter att ha deltagit vid ett Close Air Support uppdrag under Cold Response. Foto: Sara Burlage / Försvarsmakten

– Ett av målen för oss under Cold Response är att tillsammans med de andra länderna öva Close Air Support (CAS), eller flygunderstöd i direkt närhet till egna förband. Scenarierna i övningen varierar men uppgiften handlar om att antingen stödja markförbanden med eldöverfall eller spaning, berättar kontingentchef Mats Hakkarainen, som just kommit tillbaka från ett CAS moment.

Nordland behövde hjälp av flygstyrkor

Klockan var tre på eftermiddagen när kontingentchef Mats Hakkarainen tillsammans med en av de svenska piloterna åkte iväg med ett tvåsitsig JAS 39 Gripen med riktning mot de egna trupperna. Markförbandet i området hade identifierat fientliga styrkor och behövde genast hjälp från de svenska flygstyrkorna. Inte långt efter start befinner de sig i närheten av markförbandet och piloten skiftar genast över till markförbandets radiofrekvens.
– Vi fick genast kontakt med markförbandets Forward Air Controller (FAC) som gav oss en ordentlig orientering om hur läget såg ut på marken. FAC sa att det finns en mängd bepansrade fordon på en äng norr om en älv och väster om en väg. Vårt mål var en pansarbandvagn. Bara tre minuter efter vi fått informationen från FAC hittade vi en av de fientliga pansarvagnarna. Vi anföll då direkt genom att fälla en simulerad laserstyrd bomb, berättar Mats Hakkarainen.

Resultatet meddelades till FAC som ville att piloten skulle fortsätta att leta efter fordon runt den bekämpade pansarbandvagnen. Efter några minuters letande fann piloten en kamouflerad stridsvagn vid en väg med kanontornet riktad längs vägsträckan. Detta kommunicerades till FAC som blev mycket nöjd, då stridsvagnen hade utgjort ett stort bekymmer. Efter några minuter fick piloten eldtillstånd och efter ytterligare en minut så var stridsvagnen bekämpad. Markstridskrafterna tackade för hjälpen och flygplanet återvände mot Bodö.

Användning internationellt

Väl tillbaka på marken var Mats mycket nöjd med uppdraget då han ansåg att han fått bekräftelse på att de svenska piloterna har rätt utbildning och att den utrustning som finns i JAS 39 är av yttersta klass.
– CAS-förmågan är absolut något som skulle kunna vara användbart vid en internationell insats. Om till exempel ett svenskt förband i Afghanistan skulle bli utsatta för eldöverfall så skulle räddningen kunna vara att markförbanden får hjälp genom flygunderstöd, avslutar Mats Hakkarainen.