Berglund målmedveten i Dakarrallyt

I dag åker Thomas Berglund till Dakarrallyt igen, den här gången med två officerare till vid sin sida. Målet är att hamna bland topp 15. Realistiskt, tack vare en hög lägsta nivå, säger han.

Thomas Berglund siktar mot en ny omgång av dakarrallyt, i år ihop med Pål-Anders Ullevålseter. Foto: Thomas Berglund
Thomas Berglund, t h, har teknikern och kollegan Lars Lindman vid sin sida.
Thomas Berglund, t h, har teknikern och kollegan Lars Lindman vid sin sida. Foto: Katja Öberg Lundgren/Försvarsmakten
Lastbilen som ska ta dem till och från äventyret.
Lastbilen som ska ta dem till och från äventyret. Foto: Thomas Berglund
Thomas Berglund, t h, har teknikern och kollegan Lars Lindman vid sin sida. Foto: Katja Öberg Lundgren/Försvarsmakten
Lastbilen som ska ta dem till och från äventyret. Foto: Thomas Berglund

2009 är det tredje året som Thomas Berglund satsar på Dakarrallyt men det är bara andra året som han kör. I fjol ställdes tävlingen in på grund av hot. Därför har tävlingen i år flyttats från Afrika till Sydamerika. Thomas Berglund, till vardags officer och chef på Idrottsavdelningen på Livgardet, och hans team har egentligen ingen aning om vad som väntar men han hoppas på en jobbig tävling.
– Då presterar jag bäst. Därutöver förväntar jag mig storslagna vyer, snabba körningar i obygden och ett otroligt tufft varierat äventyr, säger han.

Hans målsättning är att komma bland de 15 bästa 2009 och bland de tio bästa 2010. 2007 kom han på 19:e plats.
– Det finns kapacitet för att prestera bättre än så men då måste jag ha möjlighet att förbereda mig och det har jag tyvärr inte haft. Jag har inte kunnat träna i den utsträckning jag vill på grund av pengabrist och att all kraft har lagts på lastbilen.
Istället förlitar han sig på erfarenhet, sin grundkondition och en hög lägstanivå på körningen.
– Det handlar om taktik och att inte ligga på 100 procent hela tiden. Det handlar ju också om att kunna orientera och att se till att saker inte går sönder, för det stjäl tid.

Kollega jobbar nätter

Men om, eller när, något händer har Thomas Berglund en trygg hand vid sin sida. I karavanen bakom tävlingsåkarna sitter Lars Lindman, också officer på Livgardet. Hans jobb är att se till att Thomas Berglund kan fortsätta körningen nästa morgon. Det innebär kanske jobb hela nätter.
Att valet föll på Lindman är inte konstigt. Lindman är roadracingförare, duktig mekaniker och bygger egna motorcyklar.
– Sen jobbar han på Livgardet. Då kan vi hjälpas åt att förbereda oss.
I teamet, kallat Team Scandinavia, ingår också Pål-Anders Ullevålseter och lastbilschauffören, tillika mekanikern, Stefan Holm från Skövde garnision.

Berglund står för lastbil och toppmekaniker från Försvarsmakten och Pål-Anders Ullevålseter står för erfarenhet.
– Han har aldrig kommit sämre än topp tio och hans erfarenhet betyder mycket för mig. Det är svårt att genomföra sådana här tävlingar själv, säger Thomas Berglund.
Lastbilen är utlånad från Försvarsmakten men servicecontainern har Berglund finansierat själv. Den skeppades 5 december från Le Havré på Normandiekusten tillsammans med konkurrenternas utrustning.

Idag, den 28 december, åker de. Tävlingen startar den 3 januari och pågår i 16 dagar. Du kan följa Team Scandinavia från länkarna till höger.