Dramatiskt före Gripenlandning

Plötsligt slocknade flera av dataskärmarna i Gripenplanet. Och när föraren styrde mot landningsbanan fälldes inte landningsstället ut. Det är något av den dramatik som föregick landningen där noshjulet vek sig på ett Gripenplan på F 17 i Ronneby i måndags.

Gripenplanets landningsställ viktes in efter landning i Ronneby på måndagsförmiddagen.
Gripenplanets landningsställ viktes in efter landning i Ronneby på måndagsförmiddagen. Foto: Pernilla Bökman/Försvarsmakten
Gripenplanets landningsställ viktes in efter landning i Ronneby på måndagsförmiddagen. Foto: Pernilla Bökman/Försvarsmakten

– Vi hade talat om hur vi skulle agera om radio- och elsystemen föll ut före uppdraget. Det är en viktig aspekt på flygsäkerheten, berättar divisionschefen, överstelöjtnant Anders Segerby.

Anders Segerby övade tillsammans med sin rotekamrat över Hanöbukten i måndags. För kollegan var det sjätte flygpasset i Gripen 39 C. På väg hemåt mot Kallinge i Ronneby upptäckte Segerby en korvett utanför Karlskrona. De båda piloterna gick ned och flög relativt lågt över fartyget.
– Vi tog upp planen när min rotekamrat anmälde att han börjat få problem. Dataskärmarna började falla ut, det vill säga sluta att fungera, rapporterade han.

Enligt planerna skulle de båda piloterna landa i rote, det vill säga i par, med det ena Gripenplanet något före det andra. Det var också så de flög med riktning mot Ronneby när Segerby beordrade att landningsställen skulle fällas ut.
– Men när jag tittade bakåt såg jag att det inte hade fällts ut.

Divisionschefen meddelade då kontrolltornet att det inte skulle bli någon landning. I stället fortsatte de båda Gripenförarna att flyga. Kollegan rapporterade via radio de felkoder han fick i det trasiga planet. Anders Segerby matade in samma koder i sin maskin och kunde konstatera att kollegan uppenbarligen hade ett totalt växelströmsbortfall. Ett allvarligt fel som dock inte borde påverka landningsstället.
– Jag flög då runt och letade efter synbara fel på planet, men kunde inte se något, berättar Segerby.

Gripenplanen har tredubbla säkerhetssystem för bland annat styrning och el som träder in om de första av någon anledning slås ut. Så hydraulik och styrning fungerade trots felet. Segerby beordrade roteformation på nytt och styrde mot landningsbanan igen. Kollegan prövade att fälla ut landningsstället med nödsystemet och fick det väntade beskedet – tre gröna lampor. Det hade fungerat.

De behöll formeringen ned mot banan, men precis före landningen drog Segerby på och flög ett varv extra.

Landningen gick bra för båda förarna. Men när kollegan i Gripenplanet med problem svängde av landningsbanan slutade plötsligt noshjulsstyrningen och bromsarna att fungera. Men med hjälp av handbroms gick det att få stopp på planet. Ett par minuter efter det att motorn stängts av gav plötsligt nosstället vika.

Tekniker ska nu undersöka vad som orsakade problemen i Gripenplanet.