Långmarsch avslutade mc-utbildning

Alla soldater klarade uppkörningen som gav dem ett civilt A-körkort. Mc-utbildningens sista vecka avslutades med långmarsch. Denna gång hade körsträckan utökats och det var många mil som avverkades under tre dygn.

Frågesport utmed vägen. Här gällde det att orientera sig fram till kyrkan och ta reda på vad prästen heter. Foto: Försvarsmakten
Första etappen från Skövde till Villingsberg gick via Dalsland, men det gällde att hitta bästa vägen.
Första etappen från Skövde till Villingsberg gick via Dalsland, men det gällde att hitta bästa vägen. Foto: Försvarsmakten
Första etappen från Skövde till Villingsberg gick via Dalsland, men det gällde att hitta bästa vägen. Foto: Försvarsmakten

Under fem veckor har nya mc-förare utbildats vid Trängregementet. Soldaterna tillhör MOVCON, (Movement Control), Stab- och trossplutonen. På MOVCON använder förarna sina motorcyklar i tjänsten för att undersöka vägar, lotsa fordon, märka vägar, genomföra rörlig trafikövervakning och reda ut uppkomna flaskhalsar i terminalområden. På Stab- och trossplutonen är förarna ordonnanser.

Övningen startade måndag morgon med att varje grupp fick varsin mapp med kartor och frågor som skulle besvaras längs vägen. Under första dagen skulle varje grupp ta sig från Skövde till Villingsberg i Värmland på småvägar med både asfalt- och grusunderlag.

När förarna anlände till Villingsberg på måndagskvällen stod trippmätaren på 50 mil och det var många trötta kroppar som tog sig av motorcyklarna för att äta mat. När de väl lade huvudet på kudden tog det inte många sekunder innan sömnen infann sig.

Dag två, tisdag, skulle förarna ta sig från Villingsberg till Skillingaryd i Småland. Även denna dag skulle frågor besvaras längs vägen. I Motala stannade hela följet för att under en timme spatsera runt på Motormuseet. Färden fortsatte sedan mot de småländska skogarna och alla hade nått Skillingaryd på kvällen. Dagen var dock inte slut här utan nu skulle förarna få köra i totalt mörker, både med och utan mörkerhjälpmedel. Strax efter klockan elva på kvällen var övningen slut och nu gick det ännu snabbare att somna.

Klockan ringde tidigt dag tre. Förarna skulle ta sig till västkusten och Göteborg för att köra i en storstad under utbildningen. Efter tankning i Kungsbacka körde alla i gemensam kolonn till Göteborg och upp till Götaplatsen. Det var en mäktig syn när 19 likadana motorcyklar rullade genom Göteborgs gator och blickarna från allmänheten var många. Vid Götaplatsen startade en stadsorientering där soldaterna skulle svara på frågor om historiska landmärken i Göteborg. Förarna körde sedan tillbaka till Skövde för att åter ställa upp utanför motorcykelgaraget.

Under de tre dygnen körde förarna mellan 120 och 160 mil, beroende på vägval.
Under torsdagen putsades det ivrigt och motorcyklarna blänkte i solljuset. På fredagen avslutades hela utbildningen med en utvärdering och därefter gick förarna tillbaka till sina ordinarie plutoner där de nu ska utöva sin tjänst med motorcykel.