Storslam för Försvarsmakten

Guldnyckeln är en tävling för direktmarknadsföring som belönar kreativitet och effekt. Tillsammans med Guldägget och 100-wattaren är den en slags branschens Oscar.

Försvarsmakten var nominerad i fyra kategorier, i konkurrens med bland andra Telenor, Volkswagen, Riksgälden och GM. Resultatet blev tre guld och ett silver, dessutom belönades Försvarsmakten av juryn med det prestigefyllda priset Diamantnyckeln.

– Extra kul är att vi återigen får visa att Försvarsmakten är en effektiv och modig reklamköpare som får valuta för sina investeringar, säger Staffan Slörner marknadsansvarig på Försvarsmaktens informationsstab.

Diamantnyckeln
”Kampanjerna för Officersrekrytering” för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins.
Motivering: Att kommunicera väl i alla kanaler – DR, TV, print, banners och webb. Och ibland räcker det inte ens med en bra idé – ibland behövs det mod att förändra synsätt och konventioner. Idén, modet, musklerna och hjärnan – allt fanns på plats för truppen som gick ut i strid och kom hem med enastående resultat.

Guld | DM-kampanj till konsument
”Rekryteringskampanjen” för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins.
Motivering: Livet består av en rad utmaningar, en del svårare än andra. Här sattes allt på sin spets. En noga utvald målgrupp antog utmaningen och bevisade att de var av det rätta virket. Juryn imponerades av utsökt kreativitet, bländade strategi och ett suveränt resultat. Precis som målgruppen hade kampanjen vad som krävdes för att bli en vinnare.

Guld | DM till konsument
”Officerspusslet” för Försvarsmakten av DDB Rapp Collins.
Motivering: Pulsen ökar och mottagarens intelligens testas redan vid första anblicken. Det högt satta målet överträffades med råge. Den knivskarpa strategi och lekfulla kreativa lösningen fick juryn att haja till och vilja sadla om.

Guld | Digital DM-kampanj
”Har du det som krävs/Officerspusslet” för Försvarsmakten av DDB RappCollins.
Motivering: Bidragen i den digitala kategorin höll i år högsta klass och juryn utsattes för ett tufft test i arbetet med att utse vinnaren. Ändå överglänste en kampanj de övriga lysande bidragen. Kreativt prickar vinnarkampanjen med exakt precision in den rätta känslan för kundens varumärke så att målgruppen omedelbart kan fatta de avgörande besluten för erbjudandet. Inte nog med det. Resultatet överträffade dessutom de vildaste förhoppningarna om respons.