Kampanj ska få fler tjejer att mönstra

"Lumpen är en utmaning du aldrig glömmer". Det är budskapet i Pliktverkets satsning på att få fler tjejer att se värnpliktsutbildning som ett alternativ efter gymnasiet.

Pliktverkets nya reklamfilm "Försvaret behöver fler tjejer" utgör startskottet för kampanjen som är en del i en treårig informationssatsning för att få fler tjejer att mönstra och göra lumpen.

Förutom filmen, som kommer att visas på bio och tv under februari och mars, består kampanjen bland annat av annonser i tidningar och på webben.

– I första hand vill vi få så många 17-åriga tjejer som möjligt att svara på Pliktverkets webbaserade lämplighetsundersökning i april. Lämplighetsundersökningen är det första steget i det nya sättet att mönstra, och från och med i år erbjuds även tjejer möjlighet att svara. Men för att lyckas med detta behöver vi gå ut brett och informera såväl tjejerna som föräldrarna, säger Anki Lundsten, informatör på Pliktverket, i ett pressmeddelande.

Pliktverkets kampanjstart sammanfaller även med att Sveriges alla 17-åringar får en folder i brevlådan. Avsändare är Pliktverket tillsammans med Försvarsmakten, Krisberedskapsmyndigheten och Styrelsen för psykologiskt försvar. Budskapet: ”Vill du komma i toppform? På madeinlumpen.se får du hjälp med träningen, maten och motivationen".