Tung transport i Kosovo

Pansarterrängbilar, bandschaktare och grävmaskiner, inte mindre än 370 ton materiel är på väg med båt hem till Sverige. Men först måste alla fordon köras från Camp Victoria i Kosovo till hamnen i Grekland. KS16 har genomfört den största transporten i Kosovo på fyra år.– Det var mer omfattande än jag hade kunnat tänka mig, säger Stefan Joon.

Konvojen på väg genom Kosovo. Foto: Anna Norén

Sju lastbilar med släp, en buss, en bärgare, en minibuss och ett antal personterrängbilar - det är nästan så marken vibrerar när konvojen rullar ut från Camp Victoria en tidig novembermorgon. Konvojen har 37 mil framför sig och är den första av tre.

Det är bland annat en del av maskinparken som ska hem när verksamheten nu avvecklats i och med KS16. Alla pansarterrängbilar 180, eller Sisu som de kallas, har bytts ut mot modell 203 och ska även de återvända till Sverige. Sammanlagt är det 370 ton som ska hem. Transportvägen går genom Makedonien till Thessaloniki i Grekland där fordonen lastas på båt för vidare resa till Sverige.

Omfattande byråkrati

Med lastbilar som är upp emot 24 meter långa och har en vikt på 45 ton per styck är det inte bara att sätta sig och köra. Innan själva transporten måste tillstånd sökas och ett stort antal papper ska vara stämplade för att man ska komma igenom tullarna.
– Det var mer omfattande än jag hade kunnat tänka mig, säger Stefan Joon, MOVCON och planeringsansvarig för större transporter.
– Eftersom fordonen är både för långa och för tunga var vi bland annat tvungna att skaffa tillstånd för att använda vägnäten, och dessutom är det tre olika länder inblandade.

Med byråkratin runt omkring tar det tre hela dagar att få ordning på alla dokument och det finns inga marginaler.
– Den här transporten kom väldigt hastigt på efter nedrotation men det har gått smidigt, mycket tack vare att vi fungerar så bra inom gruppen, säger Carina Bergsten, buss- och lastbilsförare KS16.

Annorlunda polisbil

Genom Kosovo får konvojen eskort av KS16s eget skyttekompani. På vissa ställen behöver konvojen köra mitt i vägen för att höjden ska räcka till och soldaterna åker i förväg för att spärra av för mötande trafik på vissa ställen. Lokal polis stöder konvojen i både Makedonien och Grekland.

Vid ett tillfälle dyker makedonsk polis upp i en liten vit, omärkt bil av öststatsmodell med blå saftblandare på taket. Den för tankarna till sjuttiotalets spionfilmer med biljakter genom kullerstensbelagda gränder och lockar fram leenden hos förarna i konvojen. Men trots poliseskorten är det inte läge att koppla på autopiloten.
– Trafikmiljön här är inte att lita på. Andra trafikanter kör över lag för fort och jag tror inte att de förstår hur långa våra fordon är. De är längre än vad som är godkänt i vanliga fall, säger Carina Bergsten.


Ponnykärror och sportbilar

Landskapet som susar förbi är föränderligt och vackert, från snötäckta bergstoppar och sluttningar prydda med höströda lövträd till Greklands bomullsfält och vingårdar. Medtrafikanterna är allt från rangliga ponnydragna kärror till en kanariegul Maserati.

Till sist står knappt 40 fordon redo för att lastas på båt i Thessalonikis hamn. Båten sväljer lätt både pansarterrängbilar och hjullastare och med en lättnadens suck lämnar förarna hamnen.
– Den svenska kontingenten i Kosovo har inte genomfört en sådan här stor transport sen KS09, säger Stefan Joon.
– Det var en utmaning, lite som att bestiga ett berg.

 


Anna Norén, press- och informationsofficer KS16.