Falk med hökögon

Det ser ut som en svävande fågel, högt där uppe bland molnen. Men det är inte vilken fågel som helst, det är Falken, Försvarsmaktens ögon i himlen. Nere på marken sitter fyra soldater vid en skärm och övervakar Falkens framfart i luften.

Remu Ericson får iväg Falken med hjälp av en jättelik slangbella. Foto: Alexander Gustavsson/Försvarsmakten
När Falken går ner för landning fäller den ut en luftkudde och ser ut att tappa all flygförmåga.
När Falken går ner för landning fäller den ut en luftkudde och ser ut att tappa all flygförmåga. Foto: Alexander Gustavsson/Försvarsmakten
Falken flyger likt en fågel med hökögon.
Falken flyger likt en fågel med hökögon. Foto: Alexander Gustavsson/Försvarsmakten
När Falken går ner för landning fäller den ut en luftkudde och ser ut att tappa all flygförmåga. Foto: Alexander Gustavsson/Försvarsmakten
Falken flyger likt en fågel med hökögon. Foto: Alexander Gustavsson/Försvarsmakten

Falken är en så kallad UAV, Unmanned Aerial Vehicle.  Det två meter breda, obemannade flygplanet väger endast fem kilo och är något av det främsta inom spaning och underrättelsetjänst. Den kan vara uppe i luftrummet i en timme innan den behöver tas ner för batteribyte och den har en räckvidd på en mil ifrån antennen.

”Systemet är smart och häftigt”

David Ramén är en av SUAV-operatörerna som idag övar med farkosten. I en UAV-grupp ingår fyra operatörer och totalt finns det tolv system i Sverige.

- UAV-systemet är smart och häftigt! Det ger mycket, och snabb, information och underrättelse, förklarar David. Bilderna som Falken levererar ökar effektiviteten hos försvaret, då förbanden kan se hinder i vägen och planera hur resurserna ska sättas in.

David gjorde sin värnplikt åren 2004-2005, på K 4. Efter muck provade David på en karriär som målare men sökte sig en tid senare tillbaka till Försvarsmakten och utlandstjänst
– I samma veva blev jag uppringd av Nordic Battlegroup som frågade om jag var intresserad av anställning hos dem, och det är klart att jag var, berättar David.

David lämnade penslar och målarfärg för att gå en fyra veckors utbildning för att bli UAV-operatör och stå i beredskap från och med årsskiftet.

Får information direkt

Det går att styra en UAV på olika sätt; både genom att lägga in en rutt eller klicka på en position på kartan dit farkosten ska bege sig. På en dataskärm ser operatörerna var farkosten befinner sig, men också vad den ser, då den sänder kamerainformationen direkt till operatörernas datorer.

Då Falken går in för landning cirkulerar den först två varv i himlen, både för att gå ner i höjd och för att operatörerna ska förbereda sig. Den ser ut som en fågel, innan den släpper alla flygförmågor och landar rakt ner. En luftkudde blåses upp under Falken när den går ner för landning, så den ska landa mjukt och kontrollerat.

När Falken har landat går det undan för soldaterna att byta batteri och provköra farkosten innan den går upp igen. För att få upp Falken i luften används en jättelång gummisnodd, som spänns upp i likhet med en gigantisk slangbella, och Falken flyger iväg för att med hökögon övervaka vad som sker på marken nedanför.